‘All You Can Eat Enough’ POP-UP RESTAURANT

Op 8 en 9 november 2018 opent fooddesigner Katja Gruijters met medewerking van prof. dr.ir. Kees de Graaf van Wageningen University & Research een pop-up onderzoeksrestaurant “All You Can Eat Enough” in Proeflab Wageningen. Tijdens een uitgebreid diner worden de gasten met hun toestemming geobserveerd. Doel van dit onderzoek is om bij te dragen aan de ontwikkeling van kennis en ervaring over de invloed van fooddesign op eetgedrag. Met deze kennis wil stichting Feed Your Mind het voedingspatroon van mensen helpen te verbeteren.
Genodigden zijn vertegenwoordigers uit de hele voedselketen.

Fooddesign en Wetenschap starten samenwerking
Het pop-up restaurant is het eerste initiatief van stichting Feed Your Mind (FYM) in samenwerking met Wageningen University & Research. Fooddesigner van het eerste uur, Katja Gruijters, heeft FYM opgericht om onderzoek te doen hoe we ons voedselsysteem kunnen verbeteren door verspilling tegen te gaan en gezond voedsel – en eetgedrag te bevorderen.

Feed Your Mind stelt eetgedrag centraal in eerste project
Feed Your Mind wil samenwerken met alle betrokken partijen uit de voedselketen. Al deze partijen
hebben invloed op wat er uiteindelijk op het bord van de consument ligt. FYM ziet echter ook dat het
gedrag van de mens als inkoper, voedselbereider en eter een belangrijke factor is. Dat is dan ook de
reden dat het eerste project zich op gedragsverschijnselen richt. Er is in de wetenschap al heel veel
onderzoek naar eetgedrag gedaan. Prof. dr. ir. Kees de Graaf, voorzitter van de stichting ziet “All You
Can Eat Enough” als mogelijkheid om wetenschappelijke kennis te verdiepen door creatief onderzoek
naar praktische toepasbaarheid. Met dit eerste kleinschalige onderzoek komt de rol van vorm, kleur,
geur, servies en andere hulpmiddelen aan bod. Met de verkregen informatie vanuit wetenschap en
fooddesign kunnen belanghebbenden uit de gehele voedselketen vervolgens gezamenlijk projecten
ontwikkelen ten behoeve van de missie en visie van de Stichting.

Share