FICO Eataly: overeenkomsten, maar vooral verschillen

Met enige regelmaat wordt het World Food Center vergeleken met FICO Eataly World in Bologna. Ook FICO labelt zich als een AgriFood-Park waar de hele voedselketen en productie van voedingsmiddelen in beeld gebracht wordt voor een algemeen publiek. Hoogste tijd dus om als WFCD,  samen met BRC, zelf eens te kijken hoe het hier ingevuld is, en hoe het park draait, 10 maanden na de opening.

Op 30 augustus zijn we met een team van zes mensen (inclusief de twee ontwikkelaars van BRC) op bezoek gegaan bij FICO. Hier spraken we ook uitvoerig gesprek met de CEO, Tiziana Primori.

De eerste indruk:
Het complex is groot. De gebouwen maar ook de parkeerplaats, die voor niet meer dan 15% gevuld lijkt. Bij binnenkomst wordt die indruk bevestigd: het is groot maar ook erg rustig. Voor een snelle lunch konden we moeiteloos terecht in een van de 25 restaurantjes, allemaal met een andere specialiteit, en allemaal door verschillende partijen geëxploiteerd.

Bij de ontvangst kun je meer informatie krijgen, plus een plattegrond en een overzichtje van eventuele activiteiten en presentaties. Door de directe doorkijk naar de rest van het pand oogt het wat rommelig en onoverzichtelijk. Om in korte tijd zoveel mogelijk te zien is het eigenlijk noodzakelijk om een rondleiding te boeken.
Het thema van FICO is het laten zien en laten ervaren van ambachtelijk Italiaans eten, van hoge kwaliteit, en te laten zien hoe dit gemaakt wordt.  Dit resulteert in een opzet die het best te beschrijven is als een grote shopping mall, met een aantal aanvullende activiteiten. Alles is gericht op  het verkopen van eten. Zowel om mee te nemen naar huis, als om daar te nuttigen.

Er is geen entreeprijs, dus alle omzet moet van de winkels en horeca komen. Een 5-tal educatieve thema-paviljoens (klein) kunnen bezocht worden tegen betaling van een paar euro extra. De thema’s zijn klein en van buiten niet heel aantrekkelijk om naar binnen te gaan. De thema-paviljoens zijn eigenlijk de enige elementen die qua informatieoverdracht en educatie in de richting komen van het WFC.

Buiten de mall, in de buitenruimte ernaast, zijn ook de verschillende Italiaanse landbouwhuisdieren te zien, plus percelen akkerbouw, tuinbouw, wijngaarden, citrusbomen etc.  In dat opzicht is het totaal redelijk compleet.

In het gesprek met de CEO werd verder duidelijk dat:
Grootste attracties zijn: de dieren en de speciaal voor FICO ontwikkelde (boodschappen)fietsen. Deze fietsen zijn door de bezoekers te te huren om door grote pand heen te fietsen.

De rondleiding – voor ons als groep tegen betaling van 80 euro pp – blijkt een van de meest (commercieel) succesvolle onderdelen van FICO.

De deelnemende bedrijven, een mix van heel groot en corporates en heel kleine en ambachtelijke bedrijven zijn positief over FICO, maar moeten hun eigen winst maken uit verkoop. De verwachte 6 miljoen bezoekers lijkt ons zeer ambitieus, en dit jaar komen ze ongeveer op 2,8 miljoen uit.

Bedrijven werken op zelfstandige exploitatiebasis en de organisatie neemt een percentage van de opbrengst. In totaal zijn er op elk moment circa 350 medewerkers actief in FICO.

Het is geen attractie met een centrale verhaallijn. Het is duidelijk dat de beide eigenaren, Eataly en Coop, beide retail-bedrijven, vooral een nieuw-retailconcept hebben neergelegd. Niet meer en niet minder. Zeer leuk om een keer te bezoeken, maar we weten niet zeker of veel mensen er snel naar zullen teruggaan.

De educatieve programma ’s en demonstraties trekken wel mensen, maar veel van de ruimtes die we daarvoor zagen waren niet in gebruik. Het is 90% shopping en maximaal 10% vermaak en educatie.

Kortom: een leerzaam bezoek, maar FICO Eataly laat zich zowel in de gekozen visie en missie als ook in de uitvoering maar voor een heel klein deel vergelijken met de WFC Experience.

Een kleine indruk:

Share